Fietsbieb

Wat is de fietsbieb?

De fietsbieb is een project van beweging.net. Het is een handig deelsysteem voor kinderfietsen waarmee je per kind 1 jaar een kinderfiets op maat kan gebruiken. Dankzij de fietsbieb kan je dus goedkoop kinderfietsen lenen. Met een abonnement van 20 euro en een waarborg van 20 euro mag je één jaar lang een kinderfiets gebruiken.

De fietsbieb wil meer kinderen aan het fietsen krijgen op een budgetvriendelijke manier. Als gemeente willen we fietsen promoten en dat kan enkel door iedereen, ook de jongsten onder ons, aan het fietsen te krijgen. Maar een kind ontgroeit zijn of haar fietsje bijzonder snel, wat maakt dat ouders regelmatig moeten investeren in een nieuw exemplaar. De fietsbieb neemt deze druk weg, want voor 20 euro leen je een jaar lang een fiets. Tijdens dat jaar mag je die fiets bovendien inruilen voor een groter exemplaar of voor een ander model uit ons aanbod.

Wat zit er in het aanbod?

Voor wie is het?

De fietsbieb heeft een aanbod voor kinderen tot 12 jaar.

Praktisch

• Fietsen kan je afhalen en terugbrengen in een uitleenpunt. Voor Deerlijk kan je dit uitleenpunt terugvinden in de Hoogstraat 46 (loods op het einde van de oprit).
  • De fietsbieb is vanaf 06 mei elke 1e zaterdag van de maand open van 09.00 tot 11.30 uur.
  • Een abonnement voor 1 jaar kost je 20 euro. Daarbovenop vragen we nog eens 20 euro waarborg. De waarborg krijg je terugbetaald wanneer je de fiets weer in goede staat inlevert.
  • Als je een eigen fiets inlevert, telt dit als abonnement en hoef je dus geen 20 euro te betalen.
  • Meer dan 1 kind van jouw gezin inschrijven? Dan betaal je per fiets een abonnement en waarborg.
  • Tijdens dat jaar mag je jouw fiets gratis inruilen voor een groter exemplaar of een ander model (type/kleur) uit het aanbod.
  • Net zoals bij elk deelsysteem steunt de fietsbieb op onderling respect, vertrouwen en solidariteit. De fietsbieb zorgt ervoor dat jouw fiets tiptop in orde is als je hem begint te gebruiken. Het is fijn als jij ervoor zorgt dat we jouw fiets in dezelfde staat terugkrijgen.

Schenk een kinderfiets

Heb jij thuis nog een kinderfiets die je niet meer gebruikt en is die fiets in goede staat? Breng hem dan naar de fietsbieb, waar hij een nieuw leven krijgt. Onze jongste klanten zijn je heel erg dankbaar!

Word vrijwilliger

Helpende handen zijn altijd welkom bij de fietsbieb. We zoeken dan ook altijd vrijwilligers om de fietsen te herstellen en onderhouden, om administratie te doen, het uitleenpunt open te houden, promotie te voeren, op zoek te gaan naar extra fietsjes enzoverder. We waarderen elke inbreng! Als vrijwilliger ben je tijdens het uitvoeren van jouw taken verzekerd.

Gemeente Deerlijk - Zorg en welzijn - Fietsbib